Мръсната история

Автор: Майкъл Бландинг
Рейтингът се формира от продажбите в системата на Хеликон

Коментари: 1

Издател Изток-Запад
Брой страници 380
Година на издаване 2011
Корици меки
Език български
Тегло 477 грама
Размери 21x14
ISBN 9789543218035
Баркод 9789543218035
Категории Технология и психология на бизнеса, Икономика, Книги

Прочутата реклама на „Кока-Кола” от 70-те “Искам да науча света да пее” изгради образа й като световна напитка, обединяваща всички цветове и култури в общата любов към газираното подсладено удоволствие. Тази формула проработи изключително успешно и превърна компанията в една от най-печелившите на планетата, а „Кока-Кола” в най-разпознаваемата дума след „Hello”. Но докато компанията се разпростира над чуждестранните пазари, мнозина от жителите на планетата намират вкуса на колата за твърде горчив вместо сладък.
„Мръсната история Кока-Кола” на журналиста Майкъл Бландинг отправя шокиращи обвинения за глобалното влияние на марката, включително здравословни проблеми, замърсяване и насилие на паравоенни групировки над служители в бутилиращите фабрики на компанията в Южна Амеика.
Това е първото задълбочено изследване на същинската политика на компанията, скрита умело зад илюзорния лъскав свят на рекламите.

от Аззз / дата: 03 фев 2011

Някой чел ли я е? Кажете ако знаете нещо повече за книгата - благодаря предварително!

Напиши коментар

Ще бъдат допускани само мнения свързани с конкретния продукт или автор.

Ще бъдат изтривани мнения:

  1. Съдържащи обидно или нецензурно съдържание
  2. Написани само с главни букви
  3. Написани на латиница
  4. Съдържащи препратки към други сайтове.

Други въпроси и мнения моля, изпращайте на [email protected]

Компанията “Кока-кола” е навсякъде и това клише само скрива истинската същност на унищожително ефикасната им рекламна политика. Марката е като въздуха и водата, почти няма момент, в който да не се набива в очите ти отнейде. Обсебването на Коледа и изобретяването и налагането на дядото, облечен в марковите цветове, е още едно допълнение. Асоциирането с думата “щастие” може да се приеме за нагло, ако не е толкова успешно. “Кока-кола” продава толкова повече от една напитка, че само като фон остават безкрайните спорове за нейния състав и начинът, по който се отразява на здравето. Мисля, че затлъстялата Америка е достатъчен пример.

Майкъл Бландинг е елиминирал захаросаната част. Това наистина е “Мръсната история” (всъщност книгата се казва точно така, марката я няма никъде, с изключение на смачкания  кен). Той се е разровил надълбоко и е сглобил история, която е… хм… очаквана. Да, вече приемам за даденост, че всяка световна марка и корпорация е забъркана в ред мърсотии в името на печалбата, в безогледна алчност и пресметлив цинизъм. Сигурно не съм прав. Но след „Черна книга на търговските марки” е трудно да мисля другояче.

Та, в какво е забъркана компанията, която се опитва да бутилира и продава щастие? Класическото тъмно минало е едно на ръка, едва ли някой вярва на сладникавата легенда за полурелигиозното създаване на напитката. Следва бурен растеж, за да се стигне до битката за училищата, която “Кока-кола” води с безкрайно търпение и много, много пари. И печели – стотици американски училища получават пари срещу задължението в тях да има само машини на “Кока-кола”. Без сокове, мляко и други подобни глезотии - да се учат на газирано от малки. Срещу това се надигат хиляди родители и логично следват протяжни съдебни дела.

Уникална е историята на водата “Дасани”, с която “Кока-кола” печелят луди пари в САЩ. Тайната на магическата им вода се оказва в това, че е обработена отпадна вода от създаването на колата, а истинският скандал избухва в Англия, където журналистическо разследване доказва, че наливат вода от Темза, обявена за негодна за пиене. “Кока-кола” скоростно се отказва да продава тази марка там.

 По-слабите държави нямат този късмет. В Южна Америка, в Азия, в Африка… навсякъде фабриките на “Кока-кола” се оказват забъркани в дори углавни престъпления – побой над работници, сплашването им, насилствено разгромяване на стачки и дори убийства. Синдикатите във фабриките за кола са забранени и опитите на работниците да преговарят за по-високи заплати или нормални условия за труд биват брутално смазвани. В Индия “Кока-кола” безогледно пресушава водните ресурси на цели области, водейки протяжни съдебни дела, за да запази дейността си необезпокоявана.

  Мога да пиша още много. Но сами можете да направите изводите си с тази книга. И все пак да помислите, преди да поръчате поредната бутилка карамелизирана вода.

Христо Блажев, www.knigolandia.info