Психология на тълпите

Автор: Густав Льобон

Коментари: 2

Издател Асеневци
Брой страници 144
Година на издаване 2018
Корици меки
Език български
Тегло 160 грама
Размери 14x20
ISBN 9789548898362
Баркод 9789548898362
Категории Социология и политология, Хуманитарни науки, Книги

В това свое класическо произведение Густав Льобон излага основните и същевременно доста прости принципи на поведението на тълпата. Авторът умело изследва тълпата като явление - описва нейните свойства, класифицира основните видове тълпи и анализира причинно-следствените връзки характерни за този специфичен социален обект.

В своя труд, Льобон формира законите на поведение на тълпата. Показва как хората в тълпата губят индивидуалността си и проявяват нови качества, които до този момент не са им били присъщи. По този начин те придобиват един вид обща душа.
Характеризирайки тълпата като група хора, обхванати от общи чувства, стремежи и настроения, социологът изтъква характерни нейни качества:

- заразяването от общата идея,
- усещането за непобедимост,
- загуба на чувството за отговорност,
- нетърпимост,
- възприемчивост към внушение,
- предразположеност към импулсивни действия,
- готовност за безропотно следване на лидери,
- неспособност за обмисляне на действията и др.

Авторът разглежда и методите, чрез които може ефективно да се манипулира тълпата, подобно на стадо, което не може да съществува без предводител. Показани са и утвърдени прийоми за постигане на политическо надмощие чрез умело направляване на поведението на тълпите. Може би точно заради това, през годините тази книга е била настолно четиво на много от политиците, които търсят власт.

Както ще се убедите, принципите на поведение на тълпата и методите за нейното управление са неподвластни на времето. Те важат и днес, вероятно с още по-голяма сила.

Ключови думи: Промо -20%

от Един читател / дата: 06 мар 2015

Здравейте! Наскоро си закупих класическата книга на Льобон - Психология на тълпите от издателска къща Асеневци. В следващите редове искам да изкажа силното си възмущение от това издание на книгата.

Преди няколко години ми попадна същата книга на издателство Жарава 2002г. Бях силно впечатлен от описанията и идеите на понятието тълпи. Наскоро се сдобих с изданието на Асеневци и направих нов прочит. Във въпросното издание е записано, че е направена "съвременна адаптация" на този труд.

Тази книга е изпълнена с множество правописни, пунктуационни и граматически грешки. Използвани са чуждици, при наличието на адекватни български словосъчетания. На моменти някои от пасажите звучат двусмислено и объркващо. Реших да се сдобия с изданието на Жарава 2002 и да направя успоредно сравнение. Познайте - останах изненадан. Коренно различно четиво. Давам пример с 1 цитат от двете книги. Главните букви на някои от думите са мое дело:

"От психологическа гледна точка понятието тълпа има съвсем друго значение. При известни обстоятелства и само при тях една Агломерация от хора получава нови отличителни белези, много различни от тези на личностите, съставящи тази Агломерация. Разумната личност се загубва, чувствата и идеите на всичките единици са отправени в една и съща посока." от издателска къща Асеневци

"От психологическа гледна точка изразът „тълпа“ придобива съвсем друго значение. При определени обстоятелства, и само тогава, един сбор от хора притежава нови и съвсем различни характерни черти от тези на всеки съставящ го индивид. Съзнателната индивидуалност изчезва, чувствата и мислите на всички единици се насочват в една и съща посока." от Жарава 2002

Прави впечатление, че се вмъква думата агломерация, която не вярвам да присъства и във френското издание. Прави се опит за отъждествяване на Разумната личност (Асеневци) и съзнателната индивидуалност. Пълно е с такива фрапиращи примери, които променят изцяло съдържанието и неговото значение.

За тези, които искат по-автентичен и смислов превод, да си потърсят всички по-стари издания на книгата и просто да пропуснат този на Асеневци.

от УИ "Св.Кл.Охр." / дата: 30 дек 2013

Това десето издание ли е?

Напиши коментар

Ще бъдат допускани само мнения свързани с конкретния продукт или автор.

Ще бъдат изтривани мнения:

  1. Съдържащи обидно или нецензурно съдържание
  2. Написани само с главни букви
  3. Написани на латиница
  4. Съдържащи препратки към други сайтове.

Други въпроси и мнения моля, изпращайте на service@helikon.bg