Да говориш на вятъра: История на идеята за комуникация

Автор: Джон Дърам Питърс
Рейтингът се формира от продажбите в системата на Хеликон

Коментари: 1

Издател СемаРШ
Брой страници 260
Година на издаване 2005
Корици меки
Език български
Тегло 303 грама
Размери 21.5x14.5
ISBN 954802148X
Баркод 954802148X
Категории Философия, Хуманитарни науки, Книги

Изследването на Джон Д. Питърс "Да говориш на вятъра: История на идеята за комуникация" предлага интересен поглед към историята на човешкото общуване в различните му аспекти и философското му осмисляне.
Питърс търси в античността началото на историята на идеята за комуникация. Сократ от Платоновия "Федьр" задава основите, в които оттогава насам се разсъждава за човешката дискурсивна дейност: еротичния живот на диалога. Притчите, приписани на Исус, предлагат друг поглед: непроменящо текста и отворено разпространение, адресирано до всеки интересуващ се. Тези две концепции за комуникацията продължават живота си и днес. Питърс разглежда ранното християнство в съчиненията на св. Августин, който обсъжда връзката между един и друг дух и предпоставя как трябва да протича общуването. Британският емпиризъм в лицето на Джон Лок ни дава първата философски издържана употреба на понятието комуникация като главен принцип на речта и езика.
"Да говориш на вятъра: История на идеята за комуникация" е книга за история на идеите и се анализират и философските съчинения на Хегел, Маркс и Киркегор. За Хегел проблемът на комуникацията е не толкова да се установи контакт между хората, колкото да се създаде: помежду им мрежа от социални връзки Маркс в ранните си работи изследва нещастните връзки между субекта и обекта. Анализът на Маркс на обърнатия с главата надолу свят на парите и стоките предвещава много от по-късното мислене за загадките на опосредстваната комуникация и склонността й да изразява несвойствени същности. В края на краищата парите са вид медия - не просто като средство на размяната, а и като средство на репрезентацията. За Киркегор директната комуникация е невъзможна, а по-скоро е верига от намеци и уклончиви отговори.
Способността да участваш в комуникация извън тялото е централна тема и в интелектуалната рецепция на телеграфа, телефона и радиото, както и на спиритуализма. Спиритуализмът и по-късно психическите изследвания са главните средства за формирането на идеи за комуникацията в края на XIX и началото на XX в. Думите, гласът или образът на мъртъв или отдалечен човек, канализирани през чувствителния медиум - това е проектът, общ за електронните медии и за спиритуалистичната комуникация. Всъщност всяка опосредствана комуникация е в известен смисъл комуникация с мъртвите, доколкото медиите могат да съхраняват "фантазмите на живите" и да ги пускат на плейбек и след телесната смърт. Тази идея е отразена в литературата (Н. Хоторн, Х. Мелвил, У. Джеймс, Едгар Алън По, Ралф Уолдо Емерсън, Кафка) и в печатните периодични издания от края на XIX и началото на XX век.

от Тодор Тодоров PhD / дата: 22 май 2014

Да говориш на вятъра: История на идеята за комуникация на
Джон Дърам Питърс е една изключителна книгар надхвърляща рамките на идеята за комуникация. Разностранните познания на автора и високата му ерудиция в комбинация с определения му талант на разказвач превръщат тази книга в желано четиво. Препоръчвам я на всеки който иска да научи много по приятен начин.

Напиши коментар

Ще бъдат допускани само мнения свързани с конкретния продукт или автор.

Ще бъдат изтривани мнения:

  1. Съдържащи обидно или нецензурно съдържание
  2. Написани само с главни букви
  3. Написани на латиница
  4. Съдържащи препратки към други сайтове.

Други въпроси и мнения моля, изпращайте на [email protected]

Разбрах

Сайтът използва „бисквитки“ (cookies) за предоставяне на услугите в него, за персонализиране на рекламите и за анализ на трафика. Ако останете тук, приемаме, че се съгласявате с употребата на „бисквитки“ (cookies). Прочети